Man vælger jo heldigvis selv!

Spis nu den kål, piger!!

Jeg synes simpelthen, at det er SÅ ærgerligt, at mange mennesker går udenom kålen, når der skal laves mad. Kål er for det første MEGET sundt (det siges at det virker imod kræft og hjerte-kar-sygdomme), det mætter MEGET – og så er det dertil billig. Man kan få et økologisk hvidkålshovede til 16 kr – og der er altså mad til flere dage i sådan et hovede – det er sgu billigt!!

FullSizeRender-1

Jeg har lidt den forstilling, at vi kvinder undgår kålen mere end mænd. Jeg tror meget det handler om – ja om maven, når man har spist kål (behøver jeg at sige mere?) 😉 – her er det meget vigtigt at pointere, at jo mere kål man spiser, jo mere går det “forkert” i maven!! Så kom nu i gang!!

Jeg spiser kål mindst 4 gange om ugen – og især nu hvor min træning har været så det mindste grundet mine eksamener, spiser jeg det 5-6 gange om ugen. Jeg spiser desværre ret meget, når jeg skriver eksamensopgaver (og ikke helt så sundt, som jeg plejer) Så nu skal der rettes op på det. Kosten betyder jo så ufattelig meget! (Læs gerne mit indlæg, om hvor vigtig kosten er i forhold til motionen om et så gælder et vægttab eller om at se resultater af ens træning – link)

Kål har den fremragende egenskab, at det mætter helt vildt meget – og der er så få kcal i – i f.eks. hvidkål er der kun 30 kcal pr. 100 g.! Det er virkelig lidt i forhold til, hvor meget det mætter! + at du kun skal spise 150 g. hvidkål for at dække dit daglige behov for C-vitamin.

Der er altså en masse plusser ved at spise kål – men hvorfor gør mange folk, det så ikke? – Ja, udover hvordan det virker i maven (som jeg har skrevet om længere oppe i indlægget) så er der mange, der ikke kan lide smagen af kål grundet bitterstofferne. Derfor er det vigtigt, hvis man spiser kål råt (hvilket er den bedste måde at spise det på, da man her bibevarer flest mulige af de sunde stoffe) at snitte kålen TYNDT! – ellers kan det simpelthen ikke spises, da det derved slet ikke er lækkert!

Hvis kålen tilberedes, så gør det kort (f.eks. en hurtig svitsning i en wok)

 

Min yndlings-kålsalat er en råkost salat. Den er lækker, mætter rigtig meget og er dertil billig! – Jeg har ikke sat antal eller gram på ingredienserne (kun på gulerødder og hvidkål), da det er en smagssag 🙂

IMG_2005

Den består af:

  • Et kvart hvidkål

  • 5 gulerødder

  • Feta (eller anden ost)

  • Kryddersalt

  • Friskkværnet peber

  • Soltørret tomater

    – Hvidkålen snittes meget fint, Gulerødderne rives. De resterne ingredienser tilsættes.

Det er en hurtig og nem salat. Hvis man kun blander hvidkålen og gulerødderne, kan den blandning holde i køleskabet i 3-4 dage.

 IMG_2011

Jeg laver mange forskellige variationer af denne salat. Det kan f.els. være at tilsætte linser, kikærter, bønner etc.

Dette er bare en ud af mange måder at spise kål på. Gå lidt på opdagelse, tilføj lidt til din vanlige salat, wokret etc. Og husk, at hvidkål kun er én kåltype ud af mange, der er jo mange andre – f.eks. spidskål, rødkål, grønkål, blomkål osv. Det er bare med at gå på opdagelse! 🙂

 

5 kommentarer

  • Louise

    Elsker kål, og bruger altid spidskål som salat (i stedet for slatten iceberg ;-))
    Er ny på din blog, men har du skrevet et indlæg om hvordan du spiser i løbet af en dag?
    Mangler inspiration OG et spark i røven 😛

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • Chili

      Velkommen til, Louise! 🙂
      Jeg har lavet et indlæg om, hvad jeg spiste i løbet af en dag, før jeg begyndte at træne. – men god idé
      med et indlæg om, hvad jeg spiser nu – det er på vej! 🙂

      Siden  ·  Svar på kommentar
    • Louise

      Tak 🙂 Det glæder jeg mig til at læse

      Siden  ·  Svar på kommentar
  • Jeg elsker også kål. Jeg er især glad for spidskål, som kan tilberedes på så mange forskellige måder.

    Siden  ·  Svar på kommentar

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Man vælger jo heldigvis selv!