• ···
Fyldigere, smallere eller naturlige læber!

Den onde Spiral! Tænk på dig selv!

image

Jeg har været ret stresset og presset i de sidste par måneder grundet skolen, eksamener, arbejde, personlige udfordringer og desværre er jeg også, en person der har det lidt svært ved, at vi nu går en mørkere og koldere tid i møde. 

Derfor ved jeg også, når jeg begynder at mærke symptomerne på stress, hvor vigtigt det er at få slappet af og lave ting, som jeg virkelig nyder. For mit vedkommende er symptomerne på, at jeg er ved at blive stresset og er nød til at slappe lidt af, rastløshed, søvn besvær, nedsat immunforsvar, kramper i maven, hjertebanken, meget overfladisk vejrtrækning, kan ikke huske fra næse til mund, koncentrationsbesvær, følsomhed overfor lugte, irritabel, humørsvingninger. Og da disse symptomer er selvforstærkende, bliver det en ond spiral.

Det er især humørsvingningerne, der rammer mig hårdt. Jeg er en person, der altid forsøger, at se det gode og positive i alt, hvilket vil sige, at når jeg bliver stresset og mister denne mulighed og evne til at anskue verden med et positivt syn, bliver jeg omend mere nedtrykt og trist. Derfor har jeg lært at lytte til min krop og tage symptomerne alvorligt i opløbet – i stedet for bare at “spille hård” og til sidst ende gå ned med det.

Jeg har desværre lært det på den hårde måde. Da jeg var 18-19 år, gik jeg ned med stress. Jeg arbejde ca. 65 timer om ugen og desværre var det på to jobs, jeg egentligt ikke kunne lide. Jeg havde, rent ud sagt, et lorte forhold, hvor min daværende kæreste var mig utro (flere gange!) og var en rigtig ubehagelig type. Alt dette og flere andre faktorer, fik jeg til at gå helt ned. Jeg tabte mig 15 kg og vejede til sidst 38 kg og sad bare og stirrede ud i luften alle mine vågne timer. Jeg blev depressiv og kom i medicinsk behandling for stress og depression. 

Dette har lært mig rigtig meget, og jeg er uden tvivl en stærkere person grundet denne oplevelse. Jeg ved hvilke symptomer,  jeg skal lytte til, og hvornår jeg skal lytte til min krop og geare ned. 

Her er nogle af de ting, jeg gør, når jeg kan mærke en stresset periode presse sig på,  og jeg kan mærke, at min krop begynder at reagere på det – det er måske også ting, der kan hjælpe dig:

  • Planlæg din dag. Det at vide, hvad du skal lave i løbet af dagen, hjælper dig med at få fred i sindet. Lav en tidsplan – dette kan holde dig opdateret på, hvornår du skal arbejde, og hvornår du skal tillade dig selv en pause.

  • Sig nej!! Det er okay at sig nej og aflyse aftaler til veninde-hygge, sociale arrangementer osv., hvis man bare ikke kan overskue det. Det handler om ikke at presse sig selv mere en yderst nødvendigt.

  • Lær nye måder at slappe af på. Jeg har gennem årerne fundet ud af, at en af de bedste måder for mig at slappe af på, er ved at lægge mig på sengen og lytte til noget relaxing meditationsmusik med/uden tale. Jeg bliver opmærksom på mig selv og min krop og efter 10-15 min. er min krop hel fredfuld og mit hovede tømt for tanker. Dette hjælper mig af med min rastløshed og får mig til at tænke klart, når jeg igen rejser mig. Meditationsvideoen herunder er uden tale, med ocean lyde og meget afslappende.

Videoen herunder lytter jeg til, hvis jeg ikke kan falde i søvn. Den er med tale og jeg fokuserer derfor på, hvad hun siger og glemmer mine egne tanker og som minutterne går, bliver jeg mere og mere afslappet.

Jeg abonnerer også på MaxMee, som er speaks som udviklning, afslapning meditation, yoga m.m. (I kan læse om MaxMee her) Hvis I er medlem af ClubMatas, kan I købe et år med point. 

  • Vær aktiv. I der læser min blog reglmæssigt ved, at jeg ikke dyrker meget sport, da det ikke er mig og jeg desværre ikke kan bibeholde interessen for det. Men jeg cykler dog meget – mellem 15-30 km om dagen. Og denne aktivitet nyder jeg rigtig meget. Jeg prøver, så vidt det er muligt, at komme afsted i god tid, så jeg kan hygge mig med at cykle. Jeg lytter til nogle podcast såsom Mads & Monopolet, De Sorte Spejdere, Den løse Kanon osv. og nyder meget at kigge på København og hverdagslivet, som jeg cykler forbi – dette giver mig meget glæde, og får mig til at sætte pris på livet.

  • Gør tingene behagelige. Du ønsker ikke at føle ubehag, når du prøver at slappe af, så tag dig tid til at finde noget, som du faktisk kan lide at gøre. Hvis du elsker at bage, tjekke ting ud på nettet, gå ture, slappe af på sofaen med en film, så gør det, frem for “pligt ting”. Jeg ved godt, at man ikke kan droppe job og skole, men vi gør alle mange ting ud af pligt, som hvis vi skærer ind til benet, godt kan droppe.

image

  • Drop ordet “burde”!! Jeg prøver for alt i verden at undgå at gøre ting, som jeg “burde”. Jeg burde gå til den reception, jeg burde mødes med den veninde, jeg burde……. Jeg ved godt, at man ikke kan skære alle “burde-ting” fra, men tænk over det på denne måde: Hvad mister jeg ved at droppe nogle “burde-ting”? Folk forstår det ofte, hvis man forklarer, at man simpelthen ikke har overskuddet.

  • Berig dine følelser. Latter i hverdagen afholder selv den mest stressede person fra at bryde sammen. Sæt dig ned og gør noget, der får dig til at grine som for eksempel at se en komedie, tale med veninder om barndomsminder (f.eks. om dengang man gik med plys benvarmere, elskede N’Sync og ens tamagotchi var ens LIV – (Ja, jeg var barn i 90’eren!)) 😀 Og husk selvironi – ingen er perfekte! – så husk at grine lidt af dig selv og give dig selv en pause fra alt travlheden. Bryder verden sammen, hvis du ikke betaler regningen i dag, vasker tøj, tager opvasken? – Du skal nok nå det hele.

  • Få ro. Placére dig selv i rolige omgivelser. Dette hjælper på både koncentrationen og afslapningen. Mit “rolige sted” er min seng sammen med mine elskede missere (mine hunde) Min ene hund Challenge elsker at ligge sammen med mig og slappe af. Dette giver mig så meget ro, fred og kærlighed, at ligge og hygge med ham. 

image

 

image

  • Prioriter! Det er altid dejligt at være på forkant med tingene, men nogle gange er det bare ikke muligt. Respekter din situation og det faktum, at man ikke altid kan nå det hele. Selvfølgelig er det dejligt, at være færdig med eksamensopgaven, 2 dage inden den skal afleveres, have overskuddet til at bage kage til kollegaerne, tage vasketøj inden det hober sig op osv. Det er bare ikke altid muligt og det er fuldstændig okay! Priortere om det er vigtigere at få slappet af – vasketøjet løber ingen steder.  

  • Forkæl dig selv. Sæt tid af til dig selv. Få en massage, en ansigtsbehandling eller en pedicure – bare for at forkæle dig selv. Når man er stresset, kan det sætte sig i kroppen og en massage er derfor en rigtig god idé og kan give dig ro i kroppen.   

image

 

image

  • Tænkt positivt og tænker over hvor heldigt du egentligt er! Jeg bruger meget ting på, at tænke over hvor heldig jeg er – om jeg er stresset eller ej. Jeg sætter meget pris på, hvor jeg er i livet. At jeg nu går på kandidaten på mit DRØMME studie, at jeg bor i fantastiske København, som jeg lige siden teenageårene ønskede at flyttet til, at jeg har mine elskede to missere, som er hele mit liv og betyder alt for mig, at jeg har de bedste veninder omkring mig, der elsker mig for den jeg er, at jeg har et job, jeg elsker, at jeg har muligheden, for at leve som jeg ønsker osv.Mange af os presser ofte os selv og sætter ikke pris på de mål, vi har nået – vær stolt af dig selv!!    

image

 

Disse råd er dem, jeg bruger selv, når jeg føler, jeg er i en stresset periode. Jeg får mere ro og mere energi. Husk at der ikke er noget galt i at indrømme, at man nogle gange ikke kan nå det hele – rigtige og sande venner/veninder/familie vil forstå dette! – og det er ikke et svaghedstegn at man er nød til at melde fra – det er endnu mere svagt ikke at ville indrømme overfor sig selv, at der er et problem. 

Love! <3

2 kommentarer

  • SM

    Rigtig godt indlæg! 🙂
    Gør du noget for at holde dun og hårvækst i ansigtet væk? Laser, tråd, voksning eller? Har selv mørkt hår, og derfor er jeg også så uheldig at have dun på overlæben og kinderne – ja ikke så lækkert 🙁 og de mere synlige fordi jeg har mørk hårvækst
    Knus

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • Chili

      Hej kære Saimah! 🙂
      Det er meget normalt at os (lidt mørke piger) har lidt mørkere hår end andre. Jeg vil anbefale voksning (husk dog at bruge voks, der er beregnet til ansigtet – jeg ville bruge sukkervoks, da den er naturlig og risikoen for knopper er lidt mindre – jeg skal nok skrive et indlæg om opskriften på sukkervoks) Men husk, at din makeup kan komme til at lægge anderledes, når du ikke har hår i ansigtet mere. Laser er mere langsigtet.

      Siden  ·  Svar på kommentar

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Fyldigere, smallere eller naturlige læber!